Recenzja płyty „Stanisław Moniuszko. Wybrane arie z dzieł scenicznych”

Dwusetna rocznica urodzin Stanisława Moniuszki, którą obchodziliśmy w roku 2019, była inspiracją dla wielu koncertów, spektakli operowych, a także nagrań płytowych. Moniuszkowski jubileusz stał się dla artystów okazją do nowego spojrzenia na twórczość wielkiego Polaka, a także do refleksji i poszukiwań interpretacyjnych. Dowodem na to jest niniejsza płyta, zawierająca kilkanaście arii moniuszkowskich, zarówno barytonowych, jak i basowych. Ich wykonawcą jest wybitny śpiewak, Leszek Skrla, uważany za jednego z najpiękniejszych polskich barytonów. Soliście towarzyszy Bałtycka Filharmonia Młodych pod dyrekcją Sylwii Janiak – Kobylińskiej, znakomitej gdańskiej dyrygentki młodego pokolenia. Jej zespół złożony z młodych, utalentowanych muzyków Trójmiasta, zapewnił już sobie ważną pozycję w środowisku muzycznym.

Wybrane arie Moniuszki pochodzą z dziewięciu dzieł scenicznych kompozytora: „Halki” wileńskiej, „Halki” warszawskiej,  „Snu wieszcza”, „Flisa”, „Hrabiny”, „Jawnuty”, „Verbum nobile”, „Strasznego dworu” i „Parii”.

Bogata, obszerna i wszechstronna twórczość operowa Moniuszki zachwyca doskonałym warsztatem kompozytorskim i pięknem melodii. To właśnie w operach  objawił się najpełniej talent i kunszt kompozytora w obrazowaniu muzyką akcji scenicznej, jej dramaturgii. Muzyka jest wiernym towarzyszem akcji, odzwierciedla stany uczuciowe bohaterów, splata się z nimi, tworzy narrację, dialog, komentuje poszczególne wydarzenia i oddaje wiernie nastrój libretta. Arie moniuszkowskie są niewyczerpanym źródłem piękna, polskości, dostojeństwa, patriotyzmu i szlachetnych uczuć. Nawiązują do polskich tańców narodowych: poloneza, kujawiaka, mazura.

Wszystkie te elementy odnajdujemy w prezentowanej płycie, która stanowi przegląd najpiękniejszych arii barytonowych i basowych w operach Moniuszki. Nagrania ukazują pełen wachlarz możliwości głosowych i wyrazowych Leszka Skrli, który zachwyca pięknem swojego głosu, a także znakomitą techniką wokalną. To właśnie ona pozwala mu w sposób niezwykle swobodny odzwierciedlać w śpiewie różnorodność charakterów i uczuć moniuszkowskich postaci, począwszy od ekspresyjnego Jontka z „Halki” wileńskiej, poprzez romantyczny, belcantowy śpiew Szekspira ze „Snu wieszcza”, aż do pełnych powagi i dostojeństwa, ciepła i ojcowskiej troski, arii Miecznika, Stolnika, Serwacego i Akebara. Zachwyca lekkość, z jaką interpretuje arię Jakuba z „Flisa”, a także śpiew zakochanego Stanisława w arii „Nakaż niech ożywcze słonko” z opery „Verbum nobile”. Kunszt warsztatu wokalnego Leszka Skrli ukazuje w sposób szczególny oracja Marcina „Dam ci ptaszka, jakich mało”. Pełna męskości, szlachetności, ciepła i aksamitu barwa głosu artysty, predestynuje go wyjątkowo do wykonawstwa muzyki Moniuszki. W interpretacjach Leszka Skrli czuć ducha polskości i patriotycznego żaru, szczególnie w arii Miecznika ze „Strasznego dworu”. Ucho słuchacza zachwyca kultura wykonawcza, dojrzałość interpretacyjna, a także piękna, romantyczna fraza i sposób jej rozwijania zgodny z zamysłem kompozytora, szeroki ambitus skali głosowej, podejście do kulminacji i osiąganie jej w sposób pełny brzmieniowo, ale nie przerysowany. Podziw budzi profesjonalizm w podejściu do każdej arii, frazy, nuty, a także dbałość o szczegóły wykonawcze, niuanse rytmiczne, stylowość, nienaganną dykcję i artykulację.  Każdy wyraz i intencja uczuciowa dociera do słuchacza w sposób wysoce komunikatywny.

Orkiestra pod batutą Sylwii Janiak – Kobylińskiej wydobywa z partytury wszelkie niuanse moniuszkowskiego stylu i jest materią doskonale współpracującą ze śpiewakiem.

Cieszy fakt, iż powstała ciekawa i wartościowa płyta stanowiąca kolejne ważne ogniwo w promowaniu muzyki Stanisława Moniuszki, która jest tak bardzo spleciona z tradycją naszego kraju.

 

Prof. dr hab. Monika Fedyk – Klimaszewska, śpiewaczka i teoretyk muzyki

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

 

Zobacz produkt: Stanisław Moniuszko. Wybrane arie z dzieł scenicznych