Wyprzedaż! Tańce polskie na fortepian

Tańce polskie na fortepian

Nowy produkt

Autor: Teresa Świercz

Tytuł: Tańce polskie na fortepian - muzyka do układów tanecznych

Redakcja pianistyczna: dr hab. Paweł Rydel

Więcej szczegółów

30,00 zł brutto

Więcej informacji

Zbiór powstał z myślą o studentach i uczniach rytmiki akademii muzycznych i szkół muzycznych II stopnia. Mogą z niego korzystać również taneczne zespoły folklorystyczne, a także studenci akademii muzycznych i uczniowie szkół muzycznych II stopnia, którzy uczą się improwizacji fortepianowej (w jej programie w każdym semestrze obowiązuje taniec polski). Tańce znajdują się również w programie przedszkoli oraz innych pozaszkolnych placówek kulturalnych.

Tańczenie w zespole daje dzieciom radość, rozwija zdolności ruchowe, wyzwala ekspresję – to ważne cele w procesie wychowawczym. Innego rodzaju znaczenie, niemniej istotne, ma znajomość historii polskich tańców.

W wieku XX i XXI część społeczeństwa, zwłaszcza młodsza, a także osoby z wykształceniem muzycznym, w bardzo małym stopniu lub wcale nie znają muzyki ludowej, z której wywodzą się polskie tańce narodowe. Sytuacja taka jest wyrazem trwających od dłuższego czasu nowych prądów w muzyce młodzieżowej i rozpowszechnianie tej mody we wszelkiego rodzaju mediach. Obcowanie z taką muzyką rzutuje na sposób pojmowania, a tym samym tworzenia muzyki przez młodych ludzi. Tymczasem tradycyjne tańce polskie cechuje śpiewna, bogata melodyka i urozmaicona harmonika. Dlatego pozwoliłam sobie na skomponowanie tych utworów. W razie potrzeby mogą być wykonywane, ale także służyć jako wzory do konstruowania własnych tańców.

Przedstawiam tu także wiadomości o pochodzeniu danego tańca i jego charakterystycznych cechach w zakresie metrum, rytmiki i melodyki.

Tańce w tym zbiorze mają charakter użytkowy.

Ze wstępu kompozytorki

 

Teresa Barbara Świercz

urodzona w roku 1948, absolwentka Wydziału Wychowania Muzycznego (1972) i Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki (1973) Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku; od 1974 prowadzi na tej uczelni zajęcia z kształcenia słuchu oraz improwizacji fortepianowej.

Autorka książek Technika chóralna w dziełach wokalno-instrumentalnych Krzysztofa Pendereckiego –Gdańsk 1976; Materiały do nauki improwizacji fortepianowej Gdańsk 2007;

współautorka prac Śpiewnik Raduński Gdańsk 1989 (redakcja i opracowanie muzyczne), Przestrzenie Wyobraźni Muzycznej – materiały do kształcenia słuchu Gdańsku 2011.

 

Objętość 166 stron